Vier het leven

9 juli 2015 - Jausiers, Frankrijk

Mijn knop is om. Gisteren is de aanzet gegeven op de Galibier met hulp van hogere machten.
Met een lekker gevoel in slaap gevallen en prima geslapen.
Vandaag op het programma de col de l'Izoard (18km naar 2360m) en col de Vars (18km naar 2100m). Belooft weer een pittige etappe te worden. Ik merk bij het ontbijt dat ik hier tegen aan zit te hikken. Zie enorm op tegen weer een dag afzien. Kan ik dit nog wel aan na alle fysieke en mentale uitdagingen van de laatste dagen?Hoe vaak is wel niet tegen me gezegd vooral ook genieten! Net nu ik dit lekkere gevoel gevonden heb wil ik het niet meer kwijtraken. Met het kraken van het eitje neem ik mijn besluit: vanaf nu staat genieten veruit op 1. Geen l'Izoard ondanks dat dit een fantastische mooie klim is. Deze bewaar ik voor een andere keer.
Mijn aangepaste route loopt over een drukke N weg naar Guillestre om vervolgens de col de Vars te nemen naar Jausiers.
Ik ben verworden tot een toerist op wielen. Ik zit de hele dag als een klein kind te spelen met mijn camera en go pro (op het laatste moment kunnen lenen van Wessel). Ik hoop trouwens dat alle opnames met de pro gelukt zijn want volgens mij zitten hier prachtige beelden bij.
Het leven lacht me toe onderweg en ik besef dat met het besluit van vanmorgen mijn knop om is. Mensen die me een beetje kennen weten dat ik als ik me een doel stel ik deze ook koet tot koet (of zoiets ) wil behalen. Niet halen voelt als een nederlaag hoe onterecht dat gevoel ook is. Resultaat boven proces. Na vandaag is dit anders.
Hoewel de vars zeker geen makkie is met ruim boven de 30 graden blijf ik het geluk zoeken. Ik heb tijd om mijn gedachten en emoties op een rij te zetten en durf zelfs al aan Menton te denken.
Na een goed lopende afdeling in een prachtig landschap kom ik aan in Jausiers. Even stoppen om een hotel te zoeken. Ik pak mijn mobiel en merk op dat ik voor villa morelia sta. Ik kijk de lange oprijlaan op en zie een fantastisch gebouw en neem enkele foto's. Zullen ze hier fietszwervers een onderdak bieden? Ik besluit de gok te wagen.
Ik word onthaald door een blonde jonge dame die me verteld dat ik zeer welkom ben. Vervolgens kom ik in het walhalla voor midden veertigers. Prachtige kamer, prachtig zwembad, prachtige omgeving en nog meer prachtige jonge dames. Blijkbaar worden ze daar op geselecteerd bij villa morelia.
Op de kamer meteen maar opgezocht wat morelia betekent want dat moet wel iets met walhalla en midden veertigers te maken hebben. Morelia blijkt een stad in Mexico te zijn. Mijn volgende vakantie staat daarmee vast......
Ik besef dit verslag typende dat ik een groot persoonlijk doel heb bereikt. Het maakt dit avontuur zeer bijzonder. Compleet wordt het als ik in Menton aankom.
Vandaag 85km met 1500hm weggetikt. Niet slecht voor een wielertoerist...

1. Jan Geurts:
    Hoi Ed,

Een mooi verhaal. Welkom terug waar het om gaat. Uitdagingen en plezier en dat in de juiste mix. Sommige hebben daar wat langer voor nodig. Maar het belangrijkste is dat het wel komt. Gefeliciteerd. Veel plezier voor de laatste dagen.
    Groet,

Jan
  2. Claassens pap en mam.claassensclaassens:
    9 juli 2015
    Gelukkig ben je weer met beide benen terug op aarde en dat je gemerkt hebt
    dat er grenzen zijn waar je niet over heen moet gaan.Morrelia betekend
    v.l.g.mij huise van plezier.
  3. Carin:
    Hoi Neef,
    Dat heb je snel gefikst!! Van : 'Ik moet genieten' tot daadwerkelijk loslaten en 'gaan genieten' in een paar dagen!!
    Ik heb vandaag rapporten (producten/resultaat) uitgedeeld op school. Er waren 'zessen' voor wiskunde Maar die waren tot stand gekomen door goed opletten, goed je best doen, vragen stellen, oefenen enz. Kortom deze leerlingen hadden een 'eigen' acht gehaald!! (proces!)
    Lieve Ed, ga voor die eigen acht!!!! Dan ben ik nog trotser.
    Carin
  4. Marc Denessen:
    10 juli 2015
    Wederom een prachtig verhaal Ed! Geniet vooral van de laatste dagen, want het is voorbij voor je er erg in hebt....
  5. Sjaak van Enckevort:
    Hoi Ed,
    Je hebt je dus vandaag getracteerd op een "plezierdagje". Doe maar ruig! Zomaar een col van de 1-ste categorie eruit strepen! Nou dat zouden de renners in de Tour de France ook wel willen doen bij hun ontbijt. En dan ook nog onthaalt worden door een mooie blonde dame in Villa Morelia! Weet je wel zeker dat je in een hotel was?
    Groot gelijk Ed, de boog kan niet altijd gespannen staan!
    Groetjes Sjaak van Enckevort.
  6. Tim:
    Heeeeeeeejjjjjjjj Eddie,

Wèr 'n schoën verhaol jông en schoën foto's. In 't verhaal laes ik desse de juüste keuzes maaks, mèt de foto's is det toch angers.
    Ik mis foto's van 'n belangriëk ôngerdael oet dien verhaal,...........jammer ;-).
    Vuül plezeer nag en,............GENIET !!!!
  7. Koen:
    Ha Eddy the beast,

'tegenslag is training van de ziel'
    Een coll meer of minder... het resultaat is prachtig!

Gr. Koen
  8. Ger:
    Hoi Ed,

even bijgelezen, had een achterstand.
    Ik lees zware beproevingen, maar zie werkelijk prachtige foto's.
    Deze vertellen ook een ander verhaal. Je geniet wel degelijk.
    Overigens leuke verhalen.

We gaon met de knuurclub merge 'nao Pruusse', maar eigenlijk zouden we in de auto moeten stappen en de laatste rit mee moeten fietsen.
    Ik denk dat je straks op een super ervaring terug gaat kijken.

Succes met de laatste loodjes en kom veilig aan!