GENIETEN

6 juli 2015 - Sainte-Foy-Tarentaise, Frankrijk

5.20u gaat de wekker. Goed geslapen en zin in een nieuwe dag. 6.00u op ontbijt bij de plaatselijke boulangerie. Hotel voor me geregeld omdat zij pas ontbijt hebben vanaf 7.30u. Kom veel vriendelijke Fransen tegen...
Col de arivis is de eerste klim van vandaag. Mooie geleidelijke klim van 12km naar 1500m. Op de top kom ik een echtpaar tegen wat een voorboden is voor meer vandaag. In flumet na de afdaling komen we elkaar te bespreken. Het zijn Franse Belgen die ook de rdga fietsen. Zoonlief rijdt hun achterna met de bagage. Ben ik de enige met bagage hier???
Net voor de top van de col des saisies (15km naar 1600m) haal ik hun bij en vraag ik meneer de Belg of hij aan de top met de camera een opname wil maken. Pas de problem. Moet wel in twee takes omdat de eerste mislukt zodat ik nog een keer 300m afdaal en opnieuw mag fietsen. Pas de problem....
Verder zie ik hun gehele dag wel ergens en route.
Bij de afdeling scheur ik twee mannen voorbij met bagage (hehe). Ligt niet aan mijn afdalingskunsten maar zij dalen als pietertje en henri (alias smokey) in hun beste dolomieten dagen.
In beaufort tref ik de heren bij de lunch. Het zijn zeer aardige Duitsers met heel veel fietservaring. Ook zij zijn op weg naar Menton en gebruiken exact hetzelfde route schema et moi. Ook hun tref ik de gehele dag wel ergens.
Vanuit beaufort start een van de mooiste beklimmingen van de rdga: cormet de roselend (20km naar bijna 2000m). Wat een fantastische klim. GENIETEN!!!
En dan de afdaling zeg. 20km downhillen zonder veel verkeer. Onder in de beugels (jawel huub) scheur ik nu echt naar beneden. Ik haal mijn Duitse bijna vrienden weer in. Per km afdaling voel je de warmte toenemen. In bourg saint maurice is het 37 graden en die voel je echt. Oh ja de Duitsers wisten me te vertellen dat het gisteren op de colombiere 38 graden was. Waarvan acte.....
Zij gaan eten en ik fiets door naar de 4e klim van de dag : col de I'seran (bijna 45km!!! naar bijna 2800m). Deze ga ik in twee delen doen (ben gekke henkie niet). Ik besluit om te bekijken hoe ver ik kom. Ik merk langzaam dat mijn geduchte tegenstander weer om de hoek komt kijken. 37 graden is het en blijft het en mijn energie smelt als sneeuw voor de zon. Ik besluit om een hotel te gaan zoeken. Blijkt dat het eerste dorp (sainte foy) nog 8km weg is. En dat is verdomd lang zo vals plat en echt omhoog. Ik stop even in de schaduw en zie een sms van mijn geliefde thuis. Hoe is het vraagt ze. Ik antwoord dat ik heel hard aan het werken ben om bij mijn hotel te komen. Terwijl de moed me langzaam in de schoenen zakt word ik "gered" door de gong. Na 1km ben ik plotseling bij mijn hotel. Fijn zo'n lang gestrekt dorp...
Snel inchecken en onder de koude douche. Ik zie nog net de verschrikkelijke valpartij in de tour.
Wat overheerst vandaag is het genieten. 110km en 3000hm achter de kiezen. Weer een beetje korter bij Menton.
Morgen op naar valloire aan de voet van de Galibier. Hier tref ik mijn logistieke matties weer.
Nb dre nog bedankt voor het technische advies. Geen malheur vandaag.

1. Noortje:
    6 juli 2015
    Fantastisch om je verhalen te mogen lezen Ed, erg leuk!
    Blijf ook vooral genieten!

Noortje
  2. Jan Geurts:
    6 juli 2015
    Ha Ed, Mooi dat je aan het genieten bent geslagen. Dat het af en toe ook wat tegen valt hoort erbij. Anders had ik dat ook wel kunnen doen. Wellicht dat je ook steeds beter in je ritme komt door dat dagelijks op en af karren. Tevens handig dat je een wereldburger bent, dat kun je tenminste contact maken met allerlei wereldburgers.
    Succes morgen en de groeten aan Henri en Angela.
  3. Eric en Jolanda:
    6 juli 2015
    Fantastisch Ed zet'm op, we weten zeker dat jou het gaat lukken. Heel veel succes!
  4. Ruud:
    6 juli 2015
    Hey Ed, mooi om elke dag je route verslag te lezen. Petje af, moet toch een hele belevenis zijn in je eentje (toch ??). Hoop dat de temperatuur geen spelbreker wordt.
    Hou je haaks !!
  5. Ger:
    6 juli 2015
    Mooi Ed. Dit is idd genieten, ziet er prachtig uit.
    Hou alleen een beetje afstand tot die duitsers. Dadelijk vallen ze net voor je wielen...
  6. Delene:
    Hé Eddy Pantani,
    Ik lees net in het verslag dat jou afdalingen kunsten nog steeds niet te evenaren zijn. Maar ik moet je eraan herinneren dat ik drie maal met je op sportvakantie ben geweest. Heb daar één maal met kopf in snee gelegen en één maal op het asfalt. Dat waren dan ook de twee momenten dat je mij inhaalde. De andere keren fietste je zo ver voorop dat inhalen niet tot de mogelijkheden behoorde. Je had duidelijk betere voeding en materiaal. Je kent mijn motiverende advies als je niet meer kan gewoon door gaan.

suc6 en zet hem op. Groet P. A. te M.

of je houdt een Italiaans pick-up busje aan
  7. Claassens pap en mam.claassensclaassens:
    6 juli 2015
    Hoi Ed bij het lezen van je reisverhaal krijg ik het ook warm.P.s.Ik geef
    je hier het mail adres van je neef Pieter,ook een fietsfanaat.die ongetwijfeld
    intresse heeft in je reisverhalen.:[email protected].
  8. Hans Verdellen:
    6 juli 2015
    Ed, je bent een held. Lees je verhalen met een diepe buiging.... En wat gaaf dat je al die mensen ontmoet; dat is toch een live changing event. Groeten van Hans
  9. Claassens pap en mam.claassensclaassens:
    Je vraagt het mail adres van Rieny bij deze : [email protected]
  10. Marc Denessen:
    7 juli 2015
    Hoi Ed. Wederom een mooi inspirerend verhaal! Ben nu al benieuwd naar het vervolg....
  11. Japio:
    Hey Eddie,

Mooi om te lezen allemaal en goed dat je tussendoor ook nog kunt genieten! Succes nog de komende dagen en doe Henri en Angela de groeten!

Gr. Jaap
  12. Koen:
    Hoi Ed,

Steady Eddy? Wat mij betreft Eddy the Beast! :P Chapeau echt een knappe prestatie (nu al). Succes in de aankomende dagen!

Gr. Koen
  13. Tim:
    7 juli 2015
    Duitse vriende !!! Ed môt ik mich zörg gaon maken ;-)
    Super um allemaol te laeze, kènse neet gewoën nag 'nne mand door gaon ??
  14. Yvonne Willems:
    7 juli 2015
    Gaaf zeg!!! Je schrijft het ook zo leuk!! Mooi om je grenzen op te zoeken en vooral te genieten van de mooie wielersport! Ga zo door!! En 1 voordeel van die hitte... krijg je ook nog een lekker bruin kleurtje!!! Laat die Duitsers een poeppie ruiken :)
  15. Frans en Anny:
    Knappe prestatie succes verder
    Frans
  16. Sjaak van Enckevort:
    8 juli 2015
    Hoi Ed,
    Dat is ook geen kattepis vandaag!
    Rit van 110 km en 3000 hoogtemeters!
    Wat denk je wel niet? Dat is keigoed man.
    Ben trots op jezelf. You did it! Super.
    Blijf genieten van de pijn! Deze pijn gaat over.
    Groetjes Sjaak van Enckevort.