Een extra geduchte tegenstander erbij

5 juli 2015 - Le Grand-Bornand, Frankrijk

Om 7.52u hedenmorgen is mijn avontuur begonnen. 92km met 2000hm voor de boeg. Wat een rustige infiets etappe moest worden werd uiteindelijk een hele pittige. Ik heb een extra tegenstander ontmoet. Daarover later meer.
De eerste 40km hebben me gestaag omhooggevallen gebracht naar col de gets naar 1200m. Lekker ingefiets en proberen de rust te vinden. Bij het opstaan merkte ik toch wel de spanning van nu gaat het echt gebeuren. Veel fietsers op de route die allemaal bonjour riepen of een respectvol knikje gaven (of beelde ik me dat in).
Bij de afdeling van de gets werd ik ingehaald door twee Britten. Lekker achter hen aan geknuurd. Voordeel van 5kg bagage zal ik maar zeggen. In la cluse de eerste stop gehouden na 60km aan de voet van de col de colombiere. De Britten fietsen door. Nog maar een colletje te gaan van 16km naar 1600m dan nog een afdaling en dan ben ik alweer in le grand de bonard, eindplek van de eerste etappe.
Het werd een helle tocht waar ik mijn extra tegenstander van deze week heb ontmoet : de hitte. Damm wat was het heet , ruim 30 graden, weinig schaduw en wind. Het asfalt smolt onder mijn banden en bleef er zelfs aan plakken. Nog nooit meegemaakt.
Een paar keer toch maar de schaarse schaduw plekken opgezocht om ff af te koelen. En ik was niet de enige. De paar fietsers die net zo "slim" waren als moi om met deze temperaturen deze col op te gaan hadden dezelfde behoefte. De colombiere dit zijn naam als beest alle eer aan. Lekker dat de laatste 4km tussen de 8 en 10% stijging hebben en helemaal geen schaduw. Uiteindelijk boven gekomen waar ik 100m voor de top een van de twee Britten zie staan die voor over gebogen op zijn fiets er total los uit ziet. Is blijkbaar een tegenstander met een hele grote hamer tegen gekomen.
Op de top cola en een groot ijs gegeten om af te koelen en vervolgens heerlijk afgedaald naar mijn eindplek. Zit nu in prima hotel met mooi uitzicht.
Meteen maar de de kleding uitgewassen zodat ik deze overmorgen weer aan kan. Ook het weer gecheckt voor de komende dagen op de route. Ruim 30 graden blijft het en ook in de nacht komt de temperatuur niet onderdeel 20 graden!!!! Ik zie de tour de france finishen in Zeeland met regen. Begin er al naar te verlangen.
Met de hitte als geduchte tegenstander er bij krijgt mijn uitdaging een extra dimensie. Voor morgen besloten dat ik om 6u op de fiets stap en kijk hoe ver ik kom. De geplande Koninginnenrit met 130km en 3800hm lijkt onmogelijk. Ik heb gelukkig wat ruimte in mijn schema om dit op te vangen. Per dag maar bekijken wat kan.
Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.

1. Ger:
    Top Ed!

Giet het verder good Ed? dig stis al aardig op de kop op de foto's.
    En denk an dien cortisol...
  2. Delene:
    Super Ed.
  3. Henri en Angela:
    Super Ed,

Jouw afdeling logistiek herkent jouw enemy..... Vandaag Col d'Ornon maar die is gelukkig niet zo lang. Succes morgen!

Angela en Henri
  4. Marjan:
    5 juli 2015
    Top Eddie! Dat heb je toch maar mooi gefixed! En laten we eerlijk zijn... T was je ook om de uitdaging te doen en die heb je gekregen ook. Je hebt um goed doorstaan en je plan weer bijgesteld. Je wordt slimmer met de dag... Keep up the good work!! Succes voor de km's, de beklimming en de hitte morgen.
  5. Claassens pap en mam.claassensclaassens:
    5 juli 2015
    Junge kom bald wie^der bald wie^der nach hou-s.
    Hier is het ook maaaar 30 graden.
  6. Guido:
    Ha Edje,

Of we nou medelijden met je moeten hebben...?? ;-)
    Ut is in ieder geval out of the box!!!
  7. Marc orval:
    5 juli 2015
    Respect Ed....zet m op !!!!!
  8. Frank:
    6 juli 2015
    Hey Ed,

Lekker pittige met zulke temperaturen, maargoed..... Fietsen met heet weer is beter dan fietsen met een dik oog en gekneusde botten. Dus pas vooral op voor losgeschoten stoeptegels en genieten! Respect!
  9. Tim:
    7 juli 2015
    Good Bezig Edje, Keep om going!!! ( Ok Brits, maar net effe angers )
  10. Sjaak van Enckevort:
    8 juli 2015
    Hoi Ed,
    Ik zie nu pas je reisverhaal. Sorry!
    Heet! Ja, dat hebben wij in Nederland ook gehad.
    Onze hitte kwam van Frankrijk af. Bedankt.
    Mijn raad bij heet weer: vanaf opstaan tot start 6 volle glazen water drinken. Ook de avond ervoor veel drinken. Zelfs bier drinken is beter dan niets drinken!
    Ik ga je volgende verhaal lezen.
    Zet hem op Ed.
    Groetjes Sjaak van Enckevort