Informatie Routes des Grandes Alpes

27 juni 2015 - Kronenberg, Nederland

Geschiedenis

De bouw van de route begon in 1909 in opdracht van de Franse Touring Club. In die periode waren de Alpen nog steeds een geïsoleerd gebied van Frankrijk met zeer slechte verbindingen. De bouw van de route was niet alleen een bevrijding uit de isolatie voor de bergbewoners, maar ook een kans voor het opkomende toerisme om dit gebied met zijn grote culturele en natuurlijke erfgoed te ontdekken. De bouw werd voltooid in 1937 met de opening van de Col de l'Iseran. Het officiële wegnummer van de route is D902. De start is in Thonon les Bains aan het meer van Geneve.

Met de opening van de Franse snelwegen, heeft de route het meeste van haar belang als verkeersverbinding van noord naar zuid verloren. Hierdoor is de Route des Grandes Alpes een geweldige road trip route geworden. Om de zaken nog aantrekkelijker te maken, werden in 1995 enkele aanpassingen gedaan om de drukke vallei van Chamonix te vervangen door de Col de la Colombière en de Col de Aravis. De route eindigt ook niet meer in Nice, maar in het kleine en authentieke dorpje Menton.

Routekaart

650km, 14 alpencols met ruim 15.000 hoogtemeters.

Hoogte profielen

1. Hay en Hanny Donders:
    29 juni 2015
    Ed,wij wensen je een voorspoedige reis!
  2. Peter Hermans.:
    29 juni 2015
    Edje,
    Heerlijke uitdaging en hopelijk bij aangenaam fietsweer.
    Ga je zeker volgen.
    Succes en geniet er van.
    Groet, Peter Hermans (GC-ganger)
  3. Josine:
    1 juli 2015
    Ed, Het is veel meer voor je dan alleen de fietsreis en de fysieke uitdaging. Ik wens je dus in alle opzichten een mooie reis. Las mooie quote van Obama: Als je ergens voor gaat, heb je kans om te verliezen. Als je niet gaat heb je al verloren. Jij gaat dit aan en zoals je zelf schrijft is het behoorlijk uit je comfortzone dus je wint al veel! Ik ga je volgen en met je meeleven. En we zien elkaar na onze vakantie, beide vol met reisverhalen!